SEO (Search Engine Optimization) is een verzamelterm voor technieken en
methoden die worden gebruikt om een website beter te laten ranken in de
zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.
Dit is belangrijk omdat mensen vaak via zoekmachines op het internet navigeren en als jouw website niet goed gevonden wordt, kan dit leiden tot minder bezoekers en dus ook minder potentiële klanten.
Er zijn verschillende
manieren om SEO toe te passen, en er zijn twee hoofdcategorieën:
organisch SEO en betaald SEO.
Organisch SEO verwijst naar technieken die worden gebruikt om de
natuurlijke of "organische" zoekresultaten van een website te
verbeteren.
Dit kan worden gedaan door het optimaliseren van de website
voor zoekmachines, het opbouwen van kwalitatief hoogwaardige backlinks
en het creëren van relevante en waardevolle content.
Organisch SEO kan
tijdrovend zijn, maar het kan op de lange termijn effectief zijn en het
kan ook goedkoper zijn dan betaald SEO.
Betaald SEO, ook wel bekend als "zoekmachineadvertenties" of "SEA",
verwijst naar technieken die worden gebruikt om een website te laten
ranken door middel van betalende advertenties.
Dit kan worden gedaan
door het gebruik van platformen zoals Google Ads, waarbij adverteerders
betalen voor een bepaalde positie in de zoekresultaten.
Betaald SEO kan
sneller resultaten opleveren, maar het kan ook duurder zijn op de lange
termijn.
SEO is niet iets dat je er 'even naast doet'. Wanneer je het serieus wilt aanpakken zul je er veel tijd en moeite in moeten steken of een gespecialiseerd bedrijf inhuren. de kosten voor SEO kunnen variëren afhankelijk van de grootte en het
type van je bedrijf, de doelgroep, de concurrentie en de doelstellingen
van je bedrijf voor SEO. Sommige bedrijven kiezen ervoor om SEO
in-house uit te voeren, terwijl anderen externe partijen inhuren om hun
SEO te beheren.
Bedrijven die externe partijen inhuren voor SEO, kunnen kiezen voor verschillende soorten diensten, zoals:
- Uurtarief: sommige SEO-bedrijven bieden diensten aan op basis van een uurtarief, wat betekent dat het bedrijf betaalt voor de tijd die de SEO-expert besteedt aan het werk;
- Projecttarief: andere SEO-bedrijven bieden diensten aan op basis van een projecttarief, wat betekent dat het bedrijf een vast bedrag betaalt voor de gehele duur van het project;
- Abonnement: sommige SEO-bedrijven bieden abonnementen aan, waarbij het bedrijf een maandelijkse vergoeding betaalt voor continue SEO-diensten.
Natuurlijk ligt het ook aan de hoeveelheid werk die nodig is. Een bedrijf met een sterk bestaande online aanwezigheid zal misschien minder werk nodig hebben om zijn positie op Google te verbeteren, terwijl een bedrijf dat net begint met het opbouwen van zijn online aanwezigheid wellicht meer werk nodig heeft.
Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kosten voor SEO diensten in Nederland variëren van €500 tot €1.500 per maand. Dit is echter
slechts een richtlijn, en het is belangrijk om te onthouden dat de
kosten voor SEO voor elk bedrijf anders kunnen zijn. Het is aanbevolen
om met verschillende SEO-bedrijven te praten en offertes te verkrijgen
om een goed beeld te krijgen van de kosten voor uw specifieke behoeften.
Onze core business is design en hosting, wij zijn in staat een gedegen organische SEO basis op te zetten door middel van een vlot ladende website, Server Side Cashing, keyword integratie en SEO plugins.
Wilt u op plek 1 in de Google rankings komen en blijven en staat uw budget het toe dan kunt u overwegen een SEO-bedrijf in de arm te nemen.
We hebben in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met verschillende betrouwbare partners op SEO gebied en adviseren u graag bij het maken van uw keuzes.